Baan zoeken

Als recruiters in de horeca gespecialiseerd in de werving en selectie van koks schrijven wij over horeca gerelateerde onderwerpen. Deze keer over het maken van bewuste keuzes in de carriere van een kok. De arbeidsmarktpositie voor een zelfstandig werkend kok is ronduit goed. Dat betekent dat je bewuste keuzes kunt maken.  Keuzes die jouw toekomst kunnen bepalen. Een kok die zowel het verfijndere werk aankan maar ook  snelheid kan maken, is voor ieder restaurant aantrekkelijk. Als jonge kok kun je er bijvoorbeeld bewust voor kiezen om eerst een seizoen te knallen in een strandtent, om daarna te gaan werken in een restaurantkeuken waar je veel kunt leren. Waar een knappe chef-kok staat die bereid is kennis over te dragen en je zo naar een hoger niveau tilt.

Bewuste keuzes dus! Maar waar let je op als je als kok solliciteert en hoe bereid je je voor?  Laten we uitgaan van de standaardsituatie dat je reageert op een advertentie. De advertentie biedt op zich al een schat aan informatie. Een eerste indicatie is hoe vaak een restaurant adverteert. Als je bijvoorbeeld van een bepaalde brasserie om de twee weken een advertentie voorbij ziet komen, weet je dat er wat aan de hand is. Of de koks lopen er hard hollend weg of men is al tijden lang onderbezet. Tip van de week: geef ons een belletje. Wij spreken wekelijks heel veel koks, waardoor we vaak weten wat er in de bewuste keuken speelt.

Goed. De eerste selectie is gemaakt en je overweegt te solliciteren. Overweegt, want uiteraard zoek je eerst wat achtergrondinformatie over je mogelijke toekomstige werkgever. Naast de website van het bewuste restaurant, brasserie of hotel is uiteraard Google jouw beste vriend. Vergeet ook niet een kijkje te nemen in restaurantgidsen als de Michelin, Gault Millau, Lekker of Bib Gourmand. Ook zijn Iens en TripAdvisor (reviews!) prachtige bronnen van informatie.

Voor een uitvoerige bespreking van de sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek wijzen we op andere artikelen. We gaan er hier kort op in.

In jouw sollicitatiebrief met het daarbij behorende cv vertel je bondig waarom je bij juist dit restaurant solliciteert. Gebruik daarbij de achtergrondinformatie, maak een ter zake doend CV en zorg vooral dat het er netjes uitziet. Een nette brief met dito cv is in deze overspannen koksmarkt vrijwel een garantie dat je voor een gesprek wordt uitgenodigd.

Zorg dat je voor dit gesprek passende kleding draagt (gewoon netjes, casual) en bedek duidelijk zichtbare tattoo’s . Bereid je voor op allerlei voor de hand liggende vragen en bedenk van tevoren ook je eigen vragen. In het eerste gesprek is het niet verstandig om over geld te praten. Een vraag over werktijden bijvoorbeeld is wel heel gebruikelijk.

Proefdag

Als de kok en het restaurant elkaar  interessant vinden,  gebeurt er vaak iets dat in de “normale“ wereld niet voorkomt. Een proefdag! Buiten de horeca vrijwel totaal onbekend, in de horeca de normaalste zaak van de wereld. Ons advies: doen! Een paar uurtjes meedraaien zegt vaak veel meer over het bedrijf dan tien websites bij elkaar.  Je komt er snel achter of het bijvoorbeeld een beetje professionele keuken is en of het – niet geheel onbelangrijk – een beetje gezellig keukenteam vormt. Volgens ons moeten de overige arbeidsvoorwaarden wel erg in orde zijn als je bijvoorbeeld in een team werkt dat alleen maar “Bon Chef!” roept.

Arbeidsvoorwaardengesprek

Het vervolg is vrijwel altijd een zogeheten arbeidsvoorwaardengesprek. Dat hoeft niet altijd face to face plaats te vinden,  maar kan ook telefonisch of via de mail. Dit is uiteraard wél het moment dat over de centen wordt gesproken. Voor een artikel over salarissen in de keuken wijs ik je op een ander artikel op de website. Het salaris is echter niet het enige waar je op moet letten. Wat ga je precies leren? Hoe zit het met de werktijden? Eventuele scholingsmogelijkheden? Worden overuren uitbetaald? Ons advies: maak verstandige keuzes en hop niet voor 50 euro per maand naar een nieuwe werkgever.